(sekiranya masih hidup) Anda boleh membuat tuntutan nafkah anak, nafkah eddah, harta sepencarian, hak penjagaan anak (hadhanah), sagu hati perkahwinan (muta’ah), hak tempat tinggal semasa dalam eddah, hutang dalam perkahwinan, tunggakan nafkah isteri dan anak. Namun sekiranya pihak Defendan meninggal dunia (bercerai mati), anda boleh membuat tuntutan harta sepencarian , pembahagian harta pusaka (secara faraid) dan hutang dalam perkahwinan. Berdasarkan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Perlis 2002, jenis perceraian yang boleh difailkan ialah :
Eddah yang ditetapkan oleh Syariat ke atas wanita yang diceraikan suami adalah seperti berikut; 2. Wanita yang diceraikan suami dan ia telah terputus haid (yakni sampai umur putus haid)[2] atau belum didatangi haid (kerana masih kecil); eddahnya ialah 3 bulan 3. Wanita yang diceraikan suami dan ia mengandung; eddahnya ialah dengan melahirnya anak. 4. Wanita yang dicerai suaminya dan ia menjalani eddah dengan eddah penceraian tadi (iaitu 3 kali suci atau 3 bulan), kemudian sebelum tamat eddah suaminya meninggal, bagi kes ini eddahnya bertukar kepada eddah kematian suami ialah 4 bulan 10 hari (bermula dari tarikh kematian suaminya) 5. Wanita yang diceraikan sebelum disetubuhi oleh suaminya; tiada eddah berdalilkan ayat (bermaksud); “Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya (yakni sebelum menyetubuhinya), maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang eddah yang kamu boleh hitungkan masanya.” (Surah al-Ahzab, ayat 49) 1. Eddah Isteri yang masih ada haid; 3 Quru’ ( 3 kali Suci Pengiraanya seperti berikut:-
(Suci 1) > Haid 1 > Suci 2 > Haid 2 > Suci 3 > Haid 3 = iddah habis atau selesai sebaik sahaja haid ke 3 bermula.
(Haid 1) > Suci 1 > Haid 2 > Suci 2 > Haid 3 > Suci 3 > Haid 4 = iddah habis sebaik sahaja haid ke 4 bermula 2. Eddah Isteri Yang tiada Haid (belum haid / Monopous) 3 Bulan Hijrah
3. Eddah Isteri yang sedang mengandung Sehingga Melahirkan anak / Keguguran Selesai `iddah apabila melahirkan anak sama ada hidup atau mati, atau gugur kandungan yang telah membentuk janin yang sempurna atau hanya berbentuk segumpal daging yang menurut pakar perubatan itulah kandungan yang sebenar. 4. Eddah Isteri Kematian Suami
Tempoh 4 Bulan 10 hari
Tiga kali Suci Berlaku kematian suami semasa berada dalam tempoh `iddah talakba’indan tidak mengandung 5. Eddah isteri yang Haid tidak menentu / Istihadhah
6. Eddah Isteri Suami Hilang Isteri wajib menunggu selama empat tahun. Selepas tempoh tersebut, isteri wajib pula ber`iddah dengan `iddah kematian suami selama empat bulan sepuluh hari. 7. Eddah Isteri belum disetubuhi tiada Seseorang yang berkelayakan untuk menjadi seorang penjaga mestilah dia :
*Seksyen 83 Enakmen Udang-undang Keluarga Islam 2006 Talak ialah pembubaran ikatan perkahwinan dengan lafaz talaq atau seumpamanya berdasarkan Al-Quran, as-Sunnah dan ijma’ ulama’. Perceraian boleh dilakukan dengan lafaz Sharih/ soreh (jelas) dan lafaz kinayah (sindiran), begitu juga perceraian boleh dilakukan dengan talaq raj’ie atau talaq ba’in. Lafaz soreh iaitu lafaz yang boleh difahami oleh orang yang mendengarnya dengan makna talak. Lafaz Kinayah adalah lafaz-lafaz selain dari perkataan Talaq dan firaq atau cerai. Lafaz yang boleh difahami dengan makna talaq dan boleh juga difahami dengan makna yang lain. Penceraian yang terdapat di dalam Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Perlis 2006 yang berkuatkuasa adalah seperti berikut : Penceraian dengan lafaz Talaq; Pengesahan Lafaz Talaq; Fasakh Pertukaran Agama Takliq Tebus Talaq Khuluk Anggapan Kematian Li’an 1. Ta’liq ertinya suatu perjanjian yang dibuat oleh suami selepas akad nikah mengikut Hukum Syarak. 2. Cerai takliq boleh disabitkan apabila berlaku pelanggaran ke atas takliq dan setelah aduan dibuat serta disahkan oleh Mahkamah Anggapan mati ialah apabila suami seorang perempuan telah mati atau dipercayai telah mati atau telah tidak didapati apa-apa perkhabaran mengenainya selama tempoh 4 tahun atau lebih. Apabila keadaan itu berterusan dan perempuan itu hendak berkahwin lain, hendaklah terlebih dahulu mendapat pengisytiharan anggapan kematian daripada Mahkamah Syariah. *Seksyen 54(1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam 2006 Pihak tuan/puan bolehlah membuat tuntutan harta sepencarian tersebut diMahkamah Tinggi Syariah Tuntutan yang ingin dibuat adalah Tuntutan Harta Sepencarian dan Tuan/Puan boleh memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi Syariah. . *Seksyen 61(3)(b) (iv) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 2006 Li’an adalah sumpah suami bahwa isterinya telah berzina dengan orang lain dan menafikan anak yang dilahirkan isterinya akibat zina tersebut. Jika seorang suami menuduh isterinya berzina, dia akan dikenakan hukuman qazaf, Jika pihak-pihak kepada suatu perkahwinan telah bersumpah secara li'an mengikut Hukum Syarak di hadapan Hakim Syarie,berdua difarak dan dipisahkan---wajib tinggal berasingan--- selama-lamanya. |
Seksyen 81, Akta [303], Hukum Syarak menetapkan bahawa ibu adalah orang yang paling berhak terhadap penjagaan anak (Hadhanah) sekiranya ibu hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak maka hak tersebut diberikan kepada nenek sebelah ibu ke atas kemudian barulah bapa. *Seksyen 82 (1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2006 Nenek sebelah Ibu hingga ke atas, Bapa; Nenek Nenek Sebelah Bapa hingga ke atas; Kakak atau adik perempuan seibu sebapa; Kakak atau adik perempuan seibu; Kakak atau adik perempuan sebapa; Anak Perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu sebapa; Anak Perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu; Anak Perempuan dari kakak atau adik perempuan sebapa; Emak Saudara Sebelah Ibu; Emak Saudara sebelah Bapa; Waris Lelaki yang boleh menjadi warisnya sebagai “asabah atau residuari Dengan syarat tidak menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu . *Seksyen 82 (2) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2006 Hak seorang perempuan terhadap penjagaan (hadhanah) boleh hilang :
Hak penjaga bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki. Manakala umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu perempuan. Penjagaan kanak-kanak tak sahtaraf adalah semata-mata pada ibu dan saudara mara ibu. . *Seksyen 86 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2006 Anda boleh memfailkan kes hadhanah di Mahkamah Tinggi Syariah di mana tempat anda bermastautin. . *Seksyen 87 dan seksyen 4 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2006 |
Surat penghakiman atau perintah akan dikeluarkan dalam tempoh seminggu selepas kes selesai dengan permohonan. Perintah Mahkamah akan dikeluarkan apabila permohonan mengeluarkan perintah dibuat beserta bayaran yang ditetapkan. Adalah dinasihatkan kepada pihak-pihak yang berkepentingan dalam sesuatu perintah Mahkamah memohon perintah dikeluarkan segera (selepas kes selesai). Penghakiman atau Perintah bertulis Mahkamah amat penting bagi permohonan penguatkuasaan perintah. Anda tidak akan dibenarkan berjumpa dan mengadu kepada Hakim bagi mengelakkan ketidakadilan (berat sebelah). Masa untuk berjumpa hakim ialah apabila kes anda disebut/dibicarakan di dewan Mahkamah semasa Mahkamah bersidang. Sekiranya anda ada urusan berkaitan dengan perbicaraan atau kes, bolehlah berjumpa dengan pihak Pendaftar, Penolong Pendaftar atau Pembantu Pendaftar. Terdapat 2 jenis pendaftaran kes MAL yang boleh dibuat di Mahkamah Syariah iaitu: Semua orang Islam yang berkahwin secara sah mengikut Hukum Syarak dan bermastautin di dalam sesuatu negeri boleh mendaftarkan permohonan atau tuntutan di mana-mana Mahkamah Syariah di tempat dia bermastautin. a) Saman / Permohonan tidak dapat diserahkan kepada Defendan / Responden. Pada lazimnya, sebutan akan akan dibuat dalam masa 21 hari selepas pendaftaran disempurnakan. |
Permohonan Wali Hakim dibuat apabila berlaku keadaan seperti berikut : 1. Bagi lelaki - Tidak kurang daripada 18 tahun 2. Bagi perempuan - Tidak kurang daripada 16 tahun Mendapatkan kebenaran daripada Hakim syarie. Berdasarkan peruntukan sek 23 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Perlis, prosedurnya adalah seperti berikut: 1) Permohonanan poligami tersebut hendaklah mendapat kebenaran terlebih dahulu secara bertulis daripada Mahkamah. Bagi perkahwinan yang diakadnikahkan tanpa kebenaran di bawah subseksyen(1)(nikah luar negara) boleh didaftarkan di bawah Enakmen ini melainkan jika Mahkamah berpuashati bahawa perkahwinan sedemikian adalah sah mengikut Hukum Syarak. 2) Hendaklah bermastautin dalam Negeri Perlis. 3) Permohonan kebenaran hendaklah dikemukakan kepada Mahkamah dengan disertai afidavit yang diikrarkan . 4) Apabila menerima permohonan itu, Mahkamah hendaklah memanggil pemohon memberi keterangan mengenai perkahwinan yang dicadangkan itu. 5) Tiap-tiap Mahkamah yang memberi kebenaran atau memerintahkan supaya perkahwinan itu didaftarkan di bawah seksyen ini, hendaklah mempunyai kuasa atas permohonan mana-mana pihak kepada perkahwinan:- a) untuk menghendaki seseorang untuk membuat pembayaran nafkah kepada isteri atau isteri- isteri yang sedia ada; atau b) untuk memerintahkan supaya apa-apa aset yang telah diperolehi oleh pihak-pihak itu dalam masa perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagi antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan.
Berdasarkan seksyen 23 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Perlis, seseorang lelaki yang memohon poligami di negeri Perlis tidak perlu mendapat izin daripada isteri atau isteri-isteri sedia ada namun Hakim boleh atas budi bicaranya untuk memanggil isteri atau isteri-isteri sedia untuk diambil keterangan sama ada bersetuju atau tidak dengan perintah nafkah atau apa-apa harta sepencarian demi keadilan kedua-dua pihak. |
Kes Faraid ialah kes yang didaftarkan untuk menyelesaikan masalah pembahagian harta pusaka yang ditinggalkan oleh seseorang setelah berlaku kematiannya. Harta pusaka (faraid) terbahagi kepada dua : Dokumen yang diperlukan ialah: Antara asas-asas yang dipertimbangkan ialah : Proses kerja yang terlibat ialah:
Pembahagian ini telah termaktub di dalam kitab Al Quran surah al-Nisa’ ayat 11 yang bermaksud: Allah perintahkan kamu mengenai (Pembahagian Harta Pusaka harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai dua bahagian anak perempuan. Bahagian waris lelaki menyamai dua bahagian waris perempuan adalah kerana:-
Sebab-sebab yang telah disepakati oleh ulama adalah kerabat atau keturunan, perkahwinan dan wala’
Antara halangan-halangannya adalah;
Anda tidak boleh mewarisi harta pusaka bapa, walaubagaimana pun anda boleh mewarisi harta pusaka ibu dan boleh saling mewarisi. Anak yang lahir daripada hasil zina atau anak li’an (bapa bersumpah tidak mengaku anak) nasab keturunannya hanya dikaitkan dengan ibunya sahaja dan hanya saling mewarisi dengan ibunya sahaja tidak dengan bapanya. Anda tidak boleh mewarisi harta pusaka bekas isteri anda kerana hubungan perkawinan telah terputus, semua penceraian talak bain sama ada talak tiga, bercerai hidup sebelum bersetubuh, fasakh dan khulu’ (tebus talak) tidak melayakkan atau menghalang seseorang daripada mewarisi harta pusaka. Bekas isteri anda tidak boleh menuntut harta pusaka anda kerana apabila telah bercerai, bekas isteri bukanlah sebagai waris yang sah menurut hukum syarak.Namun begitu, sekiranya isteri yang diceraikan masih di dalam tempoh iddah ketika bekas suami meninggal dunia, si isteri berhak mendapat harta pusaka anda, begitu jugalah sebaliknya sekiranya si isteri meninggal. Anak angkat tidak boleh mewarisi harta yang ditinggal oleh si mati(bapa angkat) . Seseorang yang mengambil insuran Islam(takaful) akan menamakan individu sebagai penerima manfaat di atas kematianya,sekiranya penerima manafaat itu sebagai wasi harta tersebut wajib difaraidkan dan jika penerima manfaat itu sebagai penerima hibah adalah menjadi haknya dan bukan sebagai harta pusaka. Kesemua jenis wang tersebut diatas adalah harta pusaka wajiblah dibahagikan mengikut mengikut hukum syara’ kepada waris-waris yang sah. |
Fasakh ertinya pembubaran nikah disebabkan oleh sesuatu perkara yang diharuskan oleh Hukum Syarak. Di antara perkara-perkara yang mengharuskan tuntutan Fasakh ialah apabila suami atau isteri : |
Mutaah ertinya bayaran saguhati yang diberi dari segi Hukum Syarak kepada isteri yang diceraikan. Ia dilaksanakan atau diberi selepas tamatnya iddah. Mahkamah boleh selepas mendengar pihak-pihak itu dan apabila berpuas hati bahawa perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang patut, memerintahkan suami membayar sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Segala bentuk saguhati yang berupa harta atau barangan bernilai yang diberikan oleh suami kepada bekas isterinya selepas berlakunya penceraian. Sekiranya penjanjian atau persetujuan berkenaan tuntutan mutaah itu dibuat sebelum lafaz cerai maka puan masih lagi boleh menuntut. Namun sekiranya penjanjian atau persetujuan tersebut direkodkan selepas lafaz cerai maka puan tidak boleh menuntut lagi. Hak mutaah hanya wujud setelah lafaz cerai dilafazkan oleh suami, oleh yang demikian tidak sah penjanjian atau persetujuan yang dibuat terhadap perkara yang masih belum wujud. Hak Mutaah akan gugur apabila isteri bersetuju dalam perjanjian yang dibuat selepas perceraian bahawa dia tidak akan menuntut mut'ah daripada suaminya. Hak Mutaah juga gugur bilamana penceraian berlaku melalui Khulu’ atau Tebus Talaq dan Fasakh yang disebabkan keaiban isteri.
Kadar mutaah tidak ditetapkan oleh hukum Syarak,ianya bergantung kepada pentafsiran oleh mahkamah dan juga kemampuan bekas suami dan tidak semestinya berupa wang ringgit. Puan masih boleh menuntut, kerana tiada tempoh tertentu dan boleh dituntut pada bila-bila masa. Namun begitu sekiranya puan telah mempunyai perintah mutaah daripada mahkamah dan telah melebihi enam tahun perintah tersebut puan hendaklah memohon kebenaran mahkamah terlebih dahulu untuk perlaksanaan perintah tersebut. Puan boleh mengemukakan tuntutan Mutaah di Mahkamah Syariah dan Mahkamah akan menilai kadar Mutaah itu berdasarkan bukti yang dikemukakan dan perintah sewajarnya menurut hukum Syarak. |
Dalam perkara ini apabila puan telah memperolehi perintah dari Mahkamah Syariah tentang pemberian nafkah dan bekas suami puan dengan sengaja cuai ataupun ingkar untuk melaksanakan perintah tersebut maka puan bolehlah merujuk masalah puan ini di mahkamah syariah berhampiran. Di mahkamah syariah terdapat satu unit yang dipanggil Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) khususnya membantu mereka-mereka yang berhadapan dengan masalah pelaksanaan nafkah. a) Meleraikan Konflik dihadapi wanita serta ibu tunggal yang berdepan masalah mendapatkan nafkah seperti diperintahkan mahkamah. b) Melaksanakan penguatkuasaan ke atas perintah mahkamah khususnya dalam kes nafkah dan saraan. c) Memberi khidmat nasihat perundangan Islam kepada orang awam. d) Meyalurkan bantuan kewangan sara hidup sementara melalui sumber dana kewangan yang diharuskan hukum syarak kepada keluarga yang menghadapi masalah tuntutan nafkah. e) Membetul salah faham terhadap kelewatan membabitkan masalah mematuhi perintah mahkamah seperti pembayaran nafkah dan hak penjagaan anak.
Sekiranya seorang lelaki berkahwin dengan seorang perempuan maka menjadi kewajipan lelaki itu untuk memberi nafkah kepada perempuan tersebut tetapi sekiranya perempuan tersebut telah melakukan nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah sah suaminya iaitu antara lain apabila dia menjauhkan dirinya dari suaminya atau apabila dia meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kemahuan suaminya atau apabila dia enggan berpindah bersama suaminya ke suatu rumah atau tempat lain maka dia tidak berhak untuk mendapat nafkah dari suaminya. |